Voor iedere business zullen verschillende incoterms het meest ideaal zijn. Toch kunnen wij een advies geven voor de meeste verkopers op Bol.com, Amazon of verkopers met een eigen webshop indien je goederen importeert uit bijvoorbeeld China. Aangezien de meeste verkopers gebruikmaken van een forwarder of sourcing agent – mocht je dit nog niet doen, dit raden we aan vanwege het overzicht en de voordelige prijzen – zullen de meeste goederen EXW of FCA van het magazijn van de leverancier naar de opslag van de forwarder worden getransporteerd. FCA is natuurlijk altijd voordeliger en hier kun je bijvoorbeeld op mikken wanneer je een minimale afname belooft. Onderhandelen met de leverancier is altijd mogelijk!
Het transport vanaf de forwarder naar jouw bestemming in Nederland/België zal doorgaans DDP of DAP zijn. De forwarder zal alle kosten en moeite eenvoudigweg doorberekenen in de factuur die je betaalt (wat betekent dat het ergens ook EXW is, maar de risico’s en verzekeringen zijn voor de verkoper). De kosten zullen doorgaans relatief lager uitvallen dan wanneer je de goederen direct vanaf de leverancier naar jouw bestemming laat sturen, omdat forwarders betere contracten met transportmaatschappijen hebben. Ook bundelen zij jouw producten met die van andere kopers voor betere prijzen. Let op: DDP lijkt op het eerste oog interessanter dan DAP, aangezien je hier niet hoeft op te draaien voor de douanekosten en formaliteiten, maar de forwarder zal dit waarschijnlijk (deels) doorberekenen in de factuur. Op dit moment zijn het technisch gezien geen accijnzen meer voor jou, wat betekent dat je het ook niet meer terug kunt krijgen van de belastingdienst. Liever DAP en het recht op het terugvragen van BTW behouden. Indien je vergunning artikel 23 hebt, is het al helemaal geen probleem meer met het oog op cashflow.
De kans is aanwezig dat je gebruikmaakt van transport over zee- en binnenwateren. In dit geval is het goed om FCA of FOB te overwegen in onze ogen. Bij FOB betaal je alles vanaf het moment dat de goederen de reling van het schip passeren. Let op, de risico’s onderweg zijn wel voor jou. En aangezien het met kwetsbare producten soms moeilijk kan zijn om te achterhalen of eventuele schade onderweg is opgelopen, kan FCA wellicht nog interessanter zijn! Onder FCA vallen verschillende varianten en wanneer je goed afspreekt dat eventuele schade bij ontvangst is opgemerkt, zijn de risico’s tot dat punt (dus tijdens vervoer over water) voor de verkoper. Belangrijk is om het tijdens ontvangst goed te (laten) controleren.
Mocht je hier vragen over hebben, schroom niet om ons een bericht te sturen en samen meer te leren over alle topics omtrent transport en incoterms!